Liv och arbetsliv
Det är orättvist på många arbetsplatser.
Män får ofta högre löner än kvinnor.
Kvinnor arbetar ofta gratis i hemmet.
Vi tycker att mammor och pappor
ska dela lika på arbetet hemma
med barn, städning, matlagning, tvätt med mera.
Därför vill vi att:
- Föräldraledigheten ska delas lika.
Pappor och mammor ska vara lediga med sina barn lika länge.
Då ökar vi jämställdheten i hemmen
och kvinnor får mer pensionspengar när de blir gamla.
- Löner ska vara jämställda.
Starta en fond med pengar i
för att jämna ut löneskillnader
mellan kvinnor och män.
- Sänk arbetstiden från 40 till 30 timmar i veckan
och utbilda fler människor till de yrken
där det finns gott om jobb.
- Höj pensionen för de fattigaste pensionärerna.
- Ge mer pengar till dem som gör teater
och annan kultur. - Låt kulturkvällar vara gratis.
- Kulturskolan för barn och ungdomar ska vara gratis.
- Skolbibliotek och skolsköterskor ska få mer pengar.
- De som föder barn måste få god vård.
Ge mer pengar till förlossningsvården. - Fler gamla måste få en plats på ett ålderdomshem.
- Ge mer pengar till vårdcentralerna.
- Satsa mer pengar på personlig assistans
och LSS; Lagen om stöd och service
till vissa funktionshindrade.