Miljö
Dagens miljöproblem är inte bra för vårt jordklot.
Vi släpper ut för mycket koldioxid
när vi åker bil, flyg och tillverkar varor.
Det är inte bra.
Vi måste sätta upp tuffa mål
för att minska dessa utsläpp.
Idag går det för långsamt.
Feministiskt initiativ föreslår:
- Vi ska ha ett mål för hur mycket vi ska minska våra utsläpp.
Det kallar vi utsläppsmål, eller konsumtionsmål.
När vi köper en T-shirt i Sverige
så kan den ha tillverkats i ett annat land
och orsakat utsläpp i det landet.
Vi som bor i Sverige
måste göra rätt för oss utomlands
när vi använder oss av deras resurser.
Därför vill vi ha ett konsumtionsmål.
De svenska pensionspengarna är placerade i AP-fonder.
Fi vill inte att AP-fonderna ska ha aktier
i bolag som gör stora utsläpp.
- Gratis kollektivtrafik
Det ska vara gratis att åka buss och tunnelbana
och annan kollektivtrafik.
Fi vill satsa mer pengar på underhåll,
till exempel behöver järnvägen lagas
och tas hand om bättre.
- Höj skatten på kött.
- Sänk skatten på grönsaker.
Om fler äter vegetarisk mat oftare,
så minskar utsläppen.
Det går åt mycket koldioxid
innan en köttbit når din tallrik
- Den som vill starta en gruva
måste lyssna mycket noga
efter vad de som bor i området tycker.
De lagar som finns om miljö och klimat
är de viktigaste lagarna.