Valplattform 2018

På lättläst svenska

På lättläst svenska

Vi ser en annan framtid

För oss handlar politik om
att längta efter en annan framtid.

Fi vill ha ett samhälle som är
jämlikt, jämställt och hållbart.

Tillsammans kan vi använda politiken
för att ändra på saker
som en enskild människa
inte kan ändra på själv.

Feministiskt initiativ har nya idéer.

Det viktigaste för oss är inte pengar.

Det viktigaste för oss är
naturen och
mänskliga rättigheter.

Ingen ska bli diskriminerad.
Ingen ska behandlas sämre än någon annan.

Vi vill förbättra jämställdheten.

Sverige har mål
som handlar om jämställdhet:

  • Alla ska ha samma makt och möjlighet
    att forma sina liv och samhället.
  • Kvinnor och män ska ha samma möjligheter
    att tjäna pengar.
  • Alla ska ha samma möjlighet
    att gå i skolan och på universitet.
  • Män och kvinnor ska dela på arbetet i hemmet
    till exempel tvätt och disk.
  • Både kvinnor och män har rätt att må bra
    och få den hjälp vi behöver.
  • Män ska sluta slå kvinnor.

Trots dessa mål
så har kvinnor ofta lägre löner,
män tar ofta mindre ansvar för barnen
och män fortsätter att använda våld.

Jämlikhet gäller inte bara mellan kvinnor och män.  

Alla människor i hela världen
ska ha samma makt och möjlighet
att forma sitt liv.

Det ska inte spela någon roll:

  • varifrån du kommer
  • vad du heter
  • vad du har för kön mellan benen
  • om du har en funktionsnedsättning
  • eller något annat.

Vi behöver nya politiska förslag
så att livet i Sverige blir mer jämlikt och rättvist.

Klicka på rubrikerna: