Gymnasium
Studievägledare utbildas i antidiskriminering för att bryta segregerade utbildnings- och yrkesval.
Studievägledare utbildas i antidiskriminering för att bryta segregerade utbildnings- och yrkesval.
F! arbetar för att:
- Elever får rätt till information om sina rättigheter i skolan och att detta stadgas i Skollagen.
- Elevers inflytanderätt över utvärderings-, kvalitets-, likabehandlings- och arbetsmiljöarbetet framgår i 4 kap 9 § Skollagen.
- Huvudmän som inte fullföljer sitt inflytandeuppdrag eller stödjer elevers sammanslutningar föreläggs med vite.
- Elevers sammanslutningar ska ges rätt till lokaler, och material från skolledningen.
- Utbildningen i gymnasieskolan får ett obligatoriskt könsmakts-, funktionalitets- och hbtq-perspektiv och antirasistiskt perspektiv.
- Utbildningen i gymnasieskolan genomförs med inslag av normkritisk pedagogik.
- Utbildningen i gymnasieskolan innehåller miljö- och klimatkunskap och att verksamheten bedrivs med hänsyn till miljön.
- Feministiskt självförsvar, och utbildning om hur normer och föreställningar om manlighet bidrar till att begränsa kvinnor och flickors utrymme i det offentliga rummet, erbjuds på samtliga skolor.
- Alla huvudmän särredovisar hur de arbetat med formuleringarna om jämställdhet i gymnasieskolans läroplan. Skolverket bör också få ökade sanktionsmöjligheter mot huvudmän som inte kan redovisa måluppfyllelse och utvecklingsarbete.
- Elevperspektivet i arbetsmiljöarbetet stärks. Fi ska verka för att elever ska ges rätt att anmäla arbetsmiljöproblem i gymnasieskolan till Arbetsmiljöverket.
- Konfliktlösning byggd på icke-våldsprincipen ska genomsyra gymnasieskolans utbildning. Vidare ska lärargrupperna, övrig skolpersonal och elever utbildas om hur normer, maktstrukturer och föreställningar om manlighet bidrar till att begränsa individers utrymme i det offentliga rummet.
- All skolundervisning, i såväl kommunala som friskolor, blir vetenskapligt grundad, konfessionslös och sekulär, samt inkluderar olika lärstilar.
- Alla elevers rätt till professionell vägledning genomsyrad av genus-, funktionalitets-, antirasistiskt och normkritiskt perspektiv. Dagens samhälle förändras snabbt när det gäller utbildning/yrken/arbetsmarknad samtidigt som vi fortfarande har en könssegregerad arbetsmarknad.
- Elever med rörelsehinder ska ha rätt till prao, feriearbeten eller annan arbetslivserfarenhet. Syo-vägledare ska ha kunskap om hur det är att leva med rörelsehinder så att de kan stödja ungdomar i deras yrkesval utifrån intressen och resurser.
- En översyn av gymnasiala program för att ge elever möjlighet att upptäcka nya och andra aspekter inom sina intresseområden. Programmens konstruktion ska inte upprätthålla eller förstärka könsbundna eller klassbundna yrkesval.
- Alla gymnasieelever ska få gratis kollektivtrafik oavsett avstånd till skola eller universitet.
- Vegetabilisk kost blir norm i alla gymnasium genom att erbjuda minst ett fullvärdigt, vegetabiliskt måltidsalternativ varje dag. Alla gymnasium ska även införa helt vegetabiliska dagar.
- Alla gymnasieskolor ska erbjuda frukost och eftermiddagsmål till sina elever.
- Samtliga gymnasieskolor ska erbjuda kostnadsfri lunch.
- Skapa en inkluderande skola. Ungdomar i behov av särskilt stöd ska prioriteras och ges tillräckligt med resurser. Forskningen om och användningen av alternativ pedagogik ska stärkas så att Gymnasiesärskolan på sikt kan fasas ut.
- Samtliga gymnasieskolor ska vara tillgängliga. Elever ska kunna få utbildning på sin hemort och få de individuella stödåtgärder som krävs.
- Friskolor inte ska få neka personer med funktionsnedsättning plats och stöd. Friskolorna ska vara öppna för alla och ingen ska nekas på grund av särskilda stödbehov.
- Riksgymnasierna för elever med rörelsehinder ska avvecklas.
- Staten åter tar över ansvaret för gymnasieskolan.
- Förbjuda mot vinstutdelning inom gymnasieskolan.
- Alla gymnasieskolor och alla elever ska ha tillgång till heltidsanställd kurator, skolsköterska, psykolog, studie- och yrkesvägledare, social- och specialpedagog samt skolbibliotekarie.
- Mindre gruppverksamhet ska finnas tillgänglig på alla skolor. Grupperna ska ledas av särskilt utbildade ledare med kompetens om genus, funktionalitet, hbtq, antirasism, klimat, miljö och demokrati.
- Både yrkes- och högskoleförberedande program i gymnasieskolan (GY11) ska garantera grundläggande behörighet till högskolestudier.
- Estetisk kommunikation blir gymnasiegemensamt ämne.
- Varje gymnasieskola ska ha en anställd diskrimineringskontaktperson som ska arbeta med diskrimineringsfrågor.
- Införa max sex timmars skoldag.
- Lärargrupperna ska ges ordinationsrätt.
- Papperslösa barn som går i gymnasiet ska ha fredad väg till och från skolan, att polisen inte ska ha rätt att gripa dessa elever under deras väg till och från skolan.
- Fler lärosäten ska ge möjlighet till en alternativ urvalsprocess vid antagningar till utbildningsplatser.
- Skolplikten ska förlängas till gymnasiet.
Eleverna har rätt till informationen om sina rättigheter i skolan
Ett mål för den feministiska politiken är att bryta segregeringen på arbetsmarknaden. Elevernas val efter den obligatoriska grundskolan är idag i hög grad könsbundna, men elever påverkas även av faktorer knutna till klass, funktionalitet, etnicitet och religiös tillhörighet. Det är därför viktigt att studie- och yrkesvägledande personal utbildas i frågor kring antidiskriminering och medverkar till att bryta segregerade utbildnings- och yrkesval.