FiVal: Kommunikationen som ska vinna valet
En gemensam kommunikationsstrategi är en utmaning i ett helt ideellt organiserat parti menar Amanda Mogensen, ansvarig för Feministiskt initiativs kommunikation. Under valkongressens första dag informerar hon på ett peppande sätt om partiets valstrategi.
Amanda Mogensen förklarar att sympatierna ökar för Feministiskt Initiativ men rösterna minskar när det gäller riksdagsvalet.
– Men vi vet att så mycket stöd som vi har nu har vi aldrig någonsin haft innan, säger Amanda Mogensen och publiken jublar.
Hon menar vidare att anledningen till att partiet har många sympatisörer men få som röstat är att regeringsfrågorna har varit avgörande i tidigare val. I valet 2006 ville många ha kvar den Socialdemokratiska regeringen och röstade på den samt på Vänsterpartiet och Miljöpartiet istället för Feministiskt Initiativ, men det blev ändå alliansen som vann. Till valet 2010 ville många ha regeringsskifte och röstade då återigen på nämnda partier av den anledningen förklarar hon.
För drivna feminister finns alla möjligheter att ta initiativ och skapa uppmärksamhet åt Feministiskt Initiativ. Amanda Mogenson beskriver det som kör och gör, en sammanhållen strategi där alla har mandat att göra det de vill och kan.
– Vi har en ideell kommunikationsavdelning där jag själv är kommunikationsansvarig. Hör av er till oss, be oss om hjälp så håller vi ihop kampanjen tillsammans! Nu behövs feministerna i Europavalet och i riksdagen, säger Amanda Mogensen.
– Men efter valdagen behöver vi inte längre samordna aktiviteter utan kan anställa ett helt kansli, säger hon.
Det är samma kampanj som gäller för både Europavalet och riksdagsvalet.
– Vår strategi är att vara rosa – det är vår färg. Vi ska vara fiffiga och engagerade som en motsats till etablerade. Har du en bra idé är det bara att köra. Vi ska vara inbjudande och visionära. Vi utmanar, det behövs feminister i maktens rum. Vi är rasisternas främsta motståndare. Vi går in på mandatet att alla människor är lika värda. Det är nu det händer, det är nu vi skriver historia, säger Amanda Mogensen från talarpodiet på scenen och hon har hela publiken med sig.
För feministiska initiativ är sociala medier en viktig kanal för att nå ut till sin målgrupp. En målgrupp de beskriver som dem som står närmast Feministiskt Initiativs värderingar. Aktiviteter på stan och homepartyn är även viktiga delar för att lyckas i valen i år.
– Kommer fler än 25 personer hem till dig för att lyssna kommer en representant från Feministiskt Initiativ och berättar om vilka vi är. Vi bjuder helt enkelt hem oss till er. Alla tre talespersoner är fullbokade just nu, berättar Amanda Mogensen.
Det är mycket som händer för Feministiskt Initiativ under 2014. Det feministiska genombrottet kommer att firas med tårtkalas på den internationella kvinnodagen och partiet kommer att synas på Pride och ha valplattform under Nordiskt Forum i juni. Dessutom kommer Feministiskt Initiativ att vara med i Almedalen i juli.
– Under Almedalen har vi ingen egen dag men vi har valt tisdagen som vår dag. Det råkar sammanfalla med Sverigedemokraternas dag. Vi har hyrt en ruin på kvällen vid en tid som råkar sammanfalla med Jimmy Åkessons tal. Ni får välja om ni vill festa med feministerna eller lyssna på rasisterna, uppmanar Amanda Mogensen.
Vid pennan: Josefine Nilsman