Gå steget längre: förbjud könsdiskriminerande reklam

15 oktober 2008

Ryan Air tycker det är tråkigt att motarbeta sexism. Tråkigt blir det inte bara när konsumenterna bojkottar Ryan Air, svarar Gudrun Schyman. Ännu tråkigare blir det den dag könsdiskriminerande reklam förbjuds.

Flygbolaget Ryan Air har fällts av Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam (ERK) för sexistiska annonser. Det bekommer inte Ryan Air alls och menar att ERK är ”glädjedödare”. Tvärtom försvarar man könsdiskrimineringen med att tjejers rätt att vara avklädda. Korrekt översatt, menar Ryan Air att de har rätt att utnyttja tjejers kroppar för sin marknadsföring.

När Birgitta Olsson (fp) uppmanar till bojkott, svarar Ryan Airs Stephen McNamara med att hon är ”tråkig”. Tråkigt, Stephen McNamara, det blir det när vi väljer andra flygbolag säger Gudrun Schyman.

Det är hög tid att börja fundera på hur en lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam kan se ut, fortsätter Schyman. Den dagen blir det riktigt tråkig för företag som Ryan Air. Men tills vi har en fungerande lagstiftning så instämmer vi feminister i Birgitta Olssons bojkott av Ryan Air!