Män i bil och djurtransporter

12 september 2006

Fi:s riksdagsledamöter får de konstigaste frågor. Många är viktiga, fast man kanske aldrig har tänkt på dem. Så hur svarar man? Valpatrullen har kikat lite i korrespondensen Fi-politiker emellan. Och nej, vi gjorde inte som folkpartisterna kring avgångde partisekreteraren Johan Jacobsson. Vi stod inte utanför nåt rum och loggade in på nåt lokalt nätverk. Det rör sig alltså inte om dataintrång. I Fi är debatten nämligen fri. Mera kunskap, mindre politisk paranoija är vårt recept. Å Ylva fick kika först. Så håll till godo:

Valpatrullen: Hej Ylva Larsson. Du det snackas ensamma män i bilar ute bland feminister och väljare på stan. Stämmer det som Fi hävdar, att män åker mer bil ensamma än kvinnor?
Ylva: Ja, män åker bil oftare bil än kvinnor och antalet ensamåkare är vanligt (både inom gruppen kvinnor och män). Samåkning och utökad och bättre samordnad kollektivtrafik är ett måste för att häva ensamåkningen.
Bilen kompenserar så att du kan arbeta längre – den kan idag vara ett avgörande verktyg för att du ska kunna ha femton minuter till allt. Tyvärr gäller det då mest männen.

Valpatrullen: Och så var det djurtransporterna… folk undrar vad vi tycker.
Ylva: Det finns nationella och Europeiska avtal för detta. Frihandeln ändrar villkoren. Långa transporter av djur är aldrig bra och etik, klimat liksom hygienfrågan är något som måste värderas högt. Både människor och djur är sannolikt alltid stressade i relation till förestående slakt. Detta leder till känslosmitta och oro som förstärks under transporten. Att leva mer lokalt är aldrig fel eller hur?!? Att kunna fixa mat av vad platsen ger är en baskunskap som handlar om grundexistensen. Och röda, men smak- och doftlösa tomater, triggar bara minnet av det aromatiska originalet. I bästa fall gör de sig bra på bild.
Det kanske vore bättre att vi människor reste mellan olika kulinariska kulturmiljöer, istället för att maten ska transporteras till oss. Vi kan ju odla lokalt i växthus också.

Och ja, jag vet att det hela handlar om en viktig marknadsmotor där handeln skapar arbetstillfällen, handelsutbyten, kulturutbyten och positiv BNP osv. Men de långsiktiga innehållsfrågorna bör sättas högst – trots detta.

Det är väl det som är politik, eller?

PS. Kvinnomaktutredningen kom fram till att av de som har anställningsförmån tjänstebil är 89 procent män. (SoU 1998:6 sid 116)